14 Ιανουαρίου 2022
Αλλαγή: Ο κομβικός ρόλος της Ηγεσίας

Αλλαγή: Ο κομβικός ρόλος της Ηγεσίας

της Γεωργίας Ζάχου*

«Το μέτρο της ευφυΐας είναι η ικανότητα για αλλαγή»

Albert Einstein

Οι συνεχείς αλλαγές της τελευταίας περιόδου, κυρίαρχα στην τεχνολογία αλλά και την οικονομία και το φυσικό περιβάλλον με την εκδήλωση της πανδημίας, έχουν σαν συνέπεια την δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού πλαισίου στο οποίο λειτουργούν οι επιχειρήσεις. Η ευελιξία, η ενσωμάτωση νέων ψηφιακών τεχνολογιών, η ένταξη νέων διαδικασιών, η ανάπτυξη νέων προϊόντων και η μείωση των κοστολογίων έγιναν κυρίαρχα θέματα για την ανάπτυξη ή κάποιες φορές για την επιβίωση των επιχειρήσεων. Η προσαρμογή των επιχειρήσεων σε αυτό το νέο περιβάλλον είναι περισσότερο απαιτητή από ποτέ. Από την άλλη πλευρά, οι επιχειρήσεις μπορούν οι ίδιες να δημιουργήσουν νέες συνθήκες, να καινοτομήσουν και να οδηγήσουν τις εξελίξεις κατακτώντας ένα προβάδισμα, ένα συγκριτικό ή ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Κοινός παρονομαστής και στις δύο περιπτώσεις είναι η αλλαγή!

Παρότι η αλλαγή είναι στοιχείο συνυφασμένο με τον άνθρωπο και τη φύση των πραγμάτων, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει προβλήματα στην υιοθέτηση και την ενσωμάτωση τους, καθώς η κουλτούρα των αλλαγών είναι ελάχιστα ανεπτυγμένη. Τι μπορεί να ευθύνεται γι’ αυτό; Ο εφησυχασμός, η αδράνεια, η αυταρέσκεια, καμιά φορά η αλαζονεία, ή και προηγούμενες αποτυχημένες απόπειρες αλλαγών, μπορεί να αποτρέπουν τις επιχειρήσεις από τη δοκιμή του νέου, του διαφορετικού. Η αντίσταση στην αλλαγή από την πλευρά των εργαζομένων είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που χρειάζεται γνώση, ειδική μεταχείριση και σε βάθος χρόνου υποστήριξη.

Ο ρόλος και η αποτελεσματικότητα της ηγεσίας είναι κομβικός και ουσιώδης για την αλλαγή και τη διοίκηση της. Εξ άλλου, καμία αλλαγή δεν μπορεί να γίνει εάν η ηγεσία δεν πιστεύει σ’ αυτή. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά:

Αρχικά η ηγεσία, η οποία είναι υπεύθυνη για την δημιουργία της οργανωσιακής κουλτούρας, πρέπει να διαμορφώσει ένα κλίμα αποδοχής του νέου, του σύγχρονου και του διαφορετικού, ένα κλίμα αποδοχής της αλλαγής. Κάθε αλλαγή πρέπει να έχει ένα μικροόραμα, για μια καλύτερη συνθήκη και ένα θετικό αποτέλεσμα για όσους εμπλέκονται. Η διοίκηση πρέπει να εμφυσήσει το όραμα της αλλαγής, να υποκινήσει τους ανθρώπους και να βρει υποστηρικτές.

Ο ηγέτης πρέπει να είναι γνώστης των τεχνικών απαιτήσεων της αλλαγής και να κατανοεί τη στάση και τα κίνητρα που αυτή προϋποθέτει.

Η αλλαγή προκαλεί στους ανθρώπους, αναστάτωση, ξεβόλεμα, εκνευρισμό, φόβο και ανασφάλεια. Η εμπιστοσύνη προς τον ηγέτη είναι προαπαιτούμενη. Οι ικανοί ηγέτες χρησιμοποιούν τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους για να μειώσουν την συναισθήματα ανασφάλειας των εργαζομένων και να τους υποκινήσουν για νέα εγχειρήματα που θα φέρουν την επιχείρηση και τους ανθρώπους της σε καλύτερη θέση, με καλύτερα αποτελέσματα και μεγαλύτερη ευημερία για όλους.

zaxoy-ewFXU.jpg
* Η Γεωργία Ζάχου, είναι καθηγήτρια στο ICBS Thessaloniki Business College

Διαβάστε ακόμα

Εγγραφείτε στο