16 Φεβρουαρίου 2021
Ο Ρόλος της Κρίσης στη Βιωσιμότητα και Ανθεκτικότητα των Επιχειρήσεων

Ο Ρόλος της Κρίσης στη Βιωσιμότητα και Ανθεκτικότητα των Επιχειρήσεων

Του Δρ. Γιώργου Πανηγυράκη 

Καθηγητής Μάρκετινγκ 

Κοσμήτορας Σχολής Επικοινωνίας Μέσων Ενημέρωσης

Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ο εικοστός πρώτος αιώνας ήταν πρόκληση, για τις επιχειρήσεις. Η τρομοκρατία, η οικονομική κρίση και τώρα πανδημία του κορωνοϊού - η οποία έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη πρόκληση για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο - έφεραν σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Παραδοσιακά, οι κρίσεις επιδρούν αρνητικά στα διαθέσιμα οικονομικά αποθεματικά που διατίθενται, για την αγορά επώνυμων προϊόντων. Οι επιχειρήσεις, πρέπει να καλλιεργήσουν μια εσωτερική ευελιξία, η οποία θα εγγυάται τη βιωσιμότητά (sustainability) και ανθεκτικότητά (resilience) τους έναντι σε αυτές τις αλλαγές.

Η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων είναι το παρόν και η ανθεκτικότητα το μέλλον. Και οι δύο είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες με την ανάπτυξη διατηρήσιμου επιχειρηματικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, η διατήρηση του οποίου έγκειται στην ύπαρξη κάποιων παραμέτρων:

  • Κατάλληλη επιχειρηματική στρατηγική
  • Εσωτερικά συστήματα και διαδικασίες
  • Κατάλληλη πολιτική δικτύου
  • Ματιά στις προσδοκίες πελατών, προμηθευτών, εργαζομένων
  • Κατάλληλη πολιτική Μάρκετινγκ και Επώνυμης Πολιτικής
  • Κατάλληλο σύστημα αξιών και ηγεσίας
  • Επιλογή και διατήρηση κατάλληλου προσωπικού
  • Κριτική, δημιουργική και καινοτόμο σκέψης (critical, creative and innovative thinking)
  • Προσανατολισμός στην δημιουργία σχέσεων προσκόλλησης (attachment relationships), που προσφέρουν προσωπική αξία στους πελάτες

Στόχος των επιχειρήσεων πρέπει να είναι η έμφαση στο διαφορετικό, παρέχοντας μοναδικές εμπειρίες στους πελάτες τους και δημιουργώντας τη συναισθηματική προσκόλληση αυτών με τις ίδιες και τα προϊόντα τους. Το πέρασμα από το market place στο market space και τελικά στο market universe εγγυάται την ανάπτυξη και διατήρηση μακροχρόνιων σχέσεων με τους πελάτες, οι οποίες αποτελούν τη βάση για την έξοδο από κάθε κρίση. Η έξοδος από επερχόμενες κρίσεις, υπεισέρχεται μέσα από την στήριξη της επιχείρησης σε υφιστάμενες δυνατές σχέσεις τόσο με το προσωπικό της και τους πελάτες της, αλλά και κυρίως από τα χρηματοοικονομικά της αποθέματα. Η πανδημία του κορωνοϊού έφερε στο προσκήνιο την σημασία που έχουν οι σχέσεις προσκόλλησης καταναλωτή-μάρκας, για τη βιωσιμότητα και ανθεκτικότητα των επιχειρήσεων, καθώς οι πελάτες τείνουν να αντιμετωπίζουν το στρες και το φόβο που αυτή δημιουργεί, με την αυξανόμενη προσκόλλησή τους σε επώνυμα προϊόντα που ήδη εμπιστεύονται.

Στόχος είναι η υψηλής ποιότητας σχέσεις με τις επιχειρήσεις. Οι πελάτες που διατηρούν σχέσεις προσωπικής αξίας με προϊόντα, υπηρεσίες και επιχειρήσεις τείνουν να είναι πρόθυμοι να πληρώνουν υψηλότερες τιμές, από τον κλάδο, για αυτά. Αυτή η προθυμία μπορεί να θεωρηθεί ως κρίσιμος δείκτης απόδοσης (KPI) της ανθεκτικότητας (resilience) των επιχειρήσεων. Τα χρηματοοικονομικά αποθέματα που προέρχονται από τις υψηλές τιμές που πληρώνουν οι πελάτες, μειώνουν τον λόγο χρόνου-προσπάθειας της οικονομικής ανάκαμψης των επιχειρήσεων μετά την κρίση. Σημαντικό κριτήριο για την επιθυμία των πελατών να πληρώσουν υψηλότερες τιμές, είναι η ικανότητα της επιχείρησης να παρέχει επώνυμα προϊόντα που ικανοποιούν τους προσωπικούς στόχους τους. Τότε τα επώνυμα προϊόντα δημιουργούν με τον πελάτη μια σχέση ευγνωμοσύνης και εμπιστοσύνης, αυξάνοντας έτσι την επιθυμία τους να διατηρήσουν τη σχέση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μια τέτοια σχέση μεγιστοποιεί την αξία που προσδίδει ο πελάτης στο επώνυμο προϊόν και τον ωθεί να πληρώσει υψηλότερες τιμές, προκειμένου να ευεργετήσει την επιχείρηση που τον βοήθησε να επιτύχει τους στόχους του.


Διαβάστε ακόμα

Εγγραφείτε στο