14 Σεπτεμβρίου 2021
Πόσο σημαντικά είναι τελικά τα Social Media σε ένα σύγχρονο Μείγμα Μάρκετινγκ;

Πόσο σημαντικά είναι τελικά τα Social Media σε ένα σύγχρονο Μείγμα Μάρκετινγκ;

Συντάκτης: Νάνσυ Κουρούπη, Καθηγήτρια, ICBS Larissa Business College


Facebook, Instagram, Linkedin, Tik Tok, Twitter, Pinterest, Snapchat είναι μερικές από τις λέξεις που βρίσκονται πλέον στο καθημερινό λεξιλόγιο μας αλλά και στην καθημερινή λίστα… ασχολιών μας!

Τα περίφημα «social media», ή κοινωνικά δίκτυα όπως ορίζονται στα ελληνικά, είναι εδώ και αρκετά χρόνια μέρος των καθημερινών μας συνηθειών και ένας από τους τρόπους επικοινωνίας που επιλέγουν όλο και περισσότεροι Έλληνες.

Το ποσοστό των Ελλήνων που είναι χρήστες κοινωνικών δικτύων (social media), σύμφωνα με την πρόσφατη κοινή έρευνα του γνωστού site DataReportal και των εταιρειών WeAreSocial και Hootsuite, έφτασε τον Ιανουάριο του 2021 στο ποσοστό ρεκόρ του 71% (7,4 εκατ. χρήστες), με την ετήσια αύξηση χρηστών μεταξύ Ιανουαρίου 2020 και 2021 να είναι στο +9,7% (επιπλέον 650.000 χρήστες).

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα, το 2017 το ποσοστό των Ελλήνων που διέθεταν λογαριασμό σε κάποιο κοινωνικό μέσο ήταν στο 49% με 5,3 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες και μέσα σε 4 χρόνια το ποσοστό αυτό έφτασε στο υψηλότατο 71%, με 7,4 εκατ. χρήστες κοινωνικών δικτύων στην Ελλάδα.

Με δεδομένα λοιπόν τα παραπάνω εκπληκτικά ποσοστά, είναι μάλλον ρητορικό το ερώτημα για το αν θα πρέπει ή όχι τα social media να συμπεριλαμβάνονται σε ένα σύγχρονο Μείγμα Μάρκετινγκ (marketing mix) και στο κομμάτι της Προώθησης (promotion) ενός προϊόντος/υπηρεσίας ή μιας επιχείρησης/οργανισμού.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει πλέον ένας σημαντικός χώρος διαφημιστικής προβολής των επιχειρήσεων και οργανισμών κάθε είδους. Τα τελευταία χρόνια οι σχετικές πλατφόρμες δεν διαθέτουν μόνο υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης και επικοινωνίας στα μέλη τους, αλλά προσφέρουν και ένα σύνολο από εξειδικευμένα εργαλεία προβολής σε επιχειρήσεις και οργανισμούς.

Μάλιστα οι επιχειρήσεις βρίσκουν πλέον στα κοινωνικά δίκτυα κάτι παραπάνω από έναν αποτελεσματικό και μετρήσιμο τρόπο διαφήμισης/προβολής. Βρίσκουν την δυνατότητα εύκολης δημιουργίας και ενός εναλλακτικού καναλιού πώλησης των προϊόντων και υπηρεσιών τους, με το Facebook και το Instagram να πρωτοστατούν στη δημιουργία τρόπων απευθείας πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών μέσα από τις πλατφόρμες τους.

Η ισχύς των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης είναι πραγματικά εντυπωσιακή καθώς μέσα σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα από τη δημοσίευση μιας διαφήμισης ή ενός post, μπορεί το μήνυμα να «φτάσει» σε έναν πολύ μεγάλο αριθμό ατόμων. Το αποτέλεσμα μάλιστα της κάθε διαφήμισης/ενέργειας μπορεί το ίδιο άμεσα να μετρηθεί και να αξιολογηθεί, με αντίστοιχη άμεση αναπροσαρμογή των παραμέτρων προβολής, όπου αυτό απαιτείται.

Αναντίρρητα, το χαμηλό κόστος προβολής και τα μετρήσιμα αποτελέσματα είναι από τα σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κοινωνικών δικτύων, καθώς επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να μειώσουν το κόστος προβολής τους και να αυξήσουν την αποδοτικότητα της διαφήμισης τους, προσεγγίζοντας με μεγαλύτερη ακρίβεια το επιλεχθέν κοινό-στόχο τους.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν πως τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, και τα ηλεκτρονικά κανάλια μάρκετινγκ εν γένει, λόγω του χαμηλού κόστους τους «εκδημοκρατίζουν» κατά έναν τρόπο τους κανόνες της αγοράς, δίνοντας την δυνατότητα μια ευρείας προβολής και στις μικρές επιχειρήσεις και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Mix and Match

Προφανώς και τα δεδομένα της ψηφιακής εποχής έχουν οδηγήσει τις εταιρείες σε πολλές αλλαγές όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουν και ορίζουν πλέον το μείγμα μάρκετινγκ τους. Στα επόμενα χρόνια αναμένεται οι εταιρείες να χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερα κανάλια προβολής (τόσο ψηφιακά όσο και συμβατικά), με σκοπό την εδραίωση τους, αλλά και την βελτίωση της εικόνας τους, στο μυαλό των καταναλωτών.

Εκτιμάται πως με την υιοθέτηση και την χρήση ενός συνδυασμού συμβατικών και ψηφιακών καναλιών προβολής, οι εταιρείες θα μπορούν να επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα και να ισχυροποιούν την σύνδεση και την σχέση τους με τους πελάτες τους.

Ο συνδυασμός καναλιών προβολής θα πρέπει να είναι διαφορετικός για κάθε είδος και τύπο επιχείρησης, αλλά και για κάθε υπηρεσία/προϊόν. Μεσα από προσεκτική αξιολόγηση των αναγκών προβολής, οι οποίες θα πρέπει να συμβαδίζουν με την στρατηγική μάρκετινγκ που έχει οριστεί, θα πρέπει να επιλέγεται το ιδανικό μείγμα συμβατικών και ηλεκτρονικών μέσων. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται στην διάρθρωση του μείγματος, ως προς το είδος των χρησιμοποιούμενων μέσων (π.χ. κοινωνικά δίκτυα, έντυπα, remarketing, τηλεόραση, email marketing κλπ), ως προς το ποσοστό που θα καταλαμβάνουν στο συνολικό μείγμα προβολής (π.χ. 10% τηλεόραση, 30% κοινωνικά δίκτυα, κλπ), αλλά και ως προς το ποσοστό του συνολικού διαθέσιμου budget που θα διατεθεί σε κάθε μέσο.

Με τον αριθμό των χρηστών των κοινωνικών μέσων δικτύωσης να αυξάνεται συνεχώς και το ποσοστό τους να φτάνει στην Βόρεια Αμερική το 90%, στην Ευρώπη το 74%, και σε παγκόσμιο επίπεδο το 54% του συνόλου του πληθυσμού (DataReportal, 2021; Statista, 2021), οι σύγχρονες επιχειρήσεις δεν έχουν την επιλογή να αγνοήσουν τα κοινωνικά δίκτυα. Η ένταξη των κοινωνικών δικτύων στο μείγμα μάρκετινγκ και προβολής των επιχειρήσεων, στο βαθμό που η κάθε επιχείρηση μπορεί να αποκομίσει τα μέγιστα δυνατά οφέλη από αυτά, κρίνεται πλέον επιβεβλημένη.

Πηγές:

DataReportal https://datareportal.com/reports/digital-2021-greece

Statista https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/

Hootsuite https://www.hootsuite.com/research/social-trends

We Are Social https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital


Διαβάστε ακόμα

Εγγραφείτε στο